Како Турци представљају османску историју кроз модерну Ердоганову ФИЛМСКУ ПРОПАГАНДУ: Један је ускомешао СПРСКУ ЈАВНОСТ

1

Контоверзни филм турске продукције „Турци долазе: Мач правде“ својом радњом ускомешао је српску јавност, како обичан свет, тако и еминентне историчаре.

турци долази
Фото: Профимедиа, Анадолија, Ајтак унал, Youtube printscreen, РАС Србија

Иако смо навикли да нас светска кинематографија представља као „лоше момке“, историјски спектакл, како је најављен, а у којем је приказана борба храбрих војника султана Мехмеда Освајача против српског „краља варварина Лазара“, сигурно се налази на врху филмских остварења за које се слободно може рећи да су грађена на маштовитим приказима који немају додирних тачака са истином. Међутим, то изгледа не смета турским продуцентским кућама које у последњој деценији снимају све више филмова и серија који се баве историјом Османлијског царства, а у којима је евидентно да се историја креативно тумачи и схвата.

Према доступним подацима из 2015. године, турска кинематографија је само у тој години зарадила чак 250 милиона долара од извоза, односно, дистрибуције серијског програма у земље Балкана и Блиског Истока. Прегледом тог садржаја, приметна је да турска држава и продуцентске куће које стоје иза пројекта, не жале новац што се тиче специјалних ефеката, локација, па и саме продукције. Ипак, у читавом том послу, често занемарују једну ствар – историјске чињенице, о чему је говорило и неколико турских историчара.

Примера ради, Јусуф Халакоглу, професор и историчар, нашао је чак двадесет грешака у радњи серије „Сулејман Величанствени“. Ако занемаримо костиме и бавимо се аутентичним стварима и представљање једног доба онаквим какво је оно било, долазимо до више детаља који историчарима „боду очи“.

Те, тако, у поменутој серији један од актера, командант морнарице, убијен је мачем, док је пракса у то време била да се смртна казна извршава вешањем.Такође, султан никада није лично присуствовао ликвидацијама. Ипак, највећа грешка у самој серији је било име владара. Наиме, султана Сулејмана, „величанствени“ су звали у западном свету, а не у његовом царству.

Управо ови подаци, извучени из само једне серије рекордне гледаности и популарности говоре да сценаристи и режисери не воде толико рачуна о суштини колико о форми, тачније речено, да се не ослањају превише на писану историју колико на своје креативно схватање исте.

Све ово би било у реду да се серије као и филмови не представљају домаћој и страној јавности као историјски спектакли снимљени по правим личностима и догађајима. Да ли због чињенице да доносе одличну зараду и помажу промоцију турске културе по свету, тек, сем издвојених случајева у виду изјава историчара, нико се није озбиљније позабавио слободом режисера и сценариста приликом снимања филмова и серија.

Због тога ни не чуди да се даје простора „краљу Лазару“ који је заснован на више историјских ликова, од којих је један бугарски владар Крум кан, познат по томе што је свом противнику Никифору I, одсекао главу, после чега је лобању искористио да направи пехар за вино од ње. Исто тако, у серији „Сулејман велинчанствени“ Угарски краљ Лајош II Јагелонац приказан је као способан владар, иако је остало забележено да његово вођење државе, па ни ратовање, нису прошли баш најсјајније.

Овакве ствари не чуде боље познаваоце историје, будући да су непријатељи Османлијског царства од њих самих увек представљани јачим и опаснијим него што су у ствари били. Ралог томе лежи у чињеници да су приликом величања противника још више величали своју победу, представљајући понекад и саме себе супериорнијим него што су заправо били.

Схвативши колики потенцијал имају у својој историји, турски режисери и сценаристи, уз нескривену помоћ државе на челу са председником Реџепом Тајипом Ердоганом, окренули су се масовној продукцији. Један од првих блокбастера у низу, када се ради у последној деценији, био је филм „Освајање 1453.“ (Фетих 1453.) у чије снимање је 2012. године уложено 17 милона долара, док је зарада износила чак 61, 2 милиона долара. И после осам година, филм је неприкосновен по уложеним средствима, али се налази раме уз раме са осталим делима турске кинематографије која се бави Османијским царством када се ради о креативном схватању истине и улепшавању њихове историје.

Подаци из 2015. године говоре нам да је хипер продукција обузела турску кинематографију која годишње сними чак 70 серија, које из године у године доносе све већи профит. Поред земаља Балкана и земаља турског говорног подручја, турске серије приказиване су на телевизијама у земљама од Аустрије, Бугарске, преко Аргентине, Бразила, Мексика, Ирака, Ирана, Индонезије, Малезије, све до Кине, Тајвана, Тајланда и многих других.

Према анализама рађеним пре неколико година, турске серије и филмове, широм света, прати и гледа чак 450 милиона људи. Исте године, према званичној статистици, 9 од 10 најгледанијих филмова у биоскопима широм Турске било је домаће продукције, а према проценама стручњака, приходи ће се само увећавати из године у годину.

Ако на све ово додамо и податак да је и Нетфликс почео да емитује турске серије и филмове, слободно можемо да кажемо да ће се пропусти који су се дешавали и дешавају се, када се ради о историјским личностима и чињеницама, наставити и даље и поред тога апела историчара.

На крају, евидентно је да ће се и у будућим филмским и серијским остварењима, турски сценаристи и режисери попут Камила Ајдинаи Мехмета Боздага користити детаље из бурне историје своје земље, која је уско повезана са историјом српске државе, те је вероватно и незбежно да ћемо и у наредним деценијама проналазити ликове попут непостојећег „краља Лазара“ у њиховим делима.

Стевица Рајчетић, Блиц

1 коментар

  1. У Османлиском царству казна смрти по Султановој заповести вршена је над важним војним Командантима не вешањем већ гајтаном и дављењем руком Султановог човека. Друге смртне казне извршаване су черечењем,сечењем главе ,бацањем живих људи зашивених у џакове у Море и другим варварским казнама.

Постави одговор

Унесите свој коментар
Упишите своје име

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.