Са СПЦ договорена АУТОКЕФАЛНОСТ: Заједничка литургија само представа и „загревање“ за оно главно

Без обзира на одлуку Сабора СПЦ, Архиепископ г.г Стефан ће почетком следећег месеца служити заједничку литургију са васељенским патријархом Вартоломејем у седишту Цариградске патријаршије у Истанбулу.

аутокефалност
Фото: spc.rs

Архиепископ гг Стефан је на данашњој заједничкој служби са СПЦ у храму Светог Саве најавио да ће МПЦ – ОА наставити да корача својим путем ка аутокефалности, пише Глас Америке на македонском. Он је затражио од Сабора СПЦ да донесе одлуку која ће деценије туге претворити у радост. Сабор у Београду биће настављен до краја ове недеље, када се очекује подношење захтева за аутокефалност МПЦ-ОА, који ће морати да буде упућен у Цариград, пише портал.

Без обзира на одлуку Сабора СПЦ, Архиепископ г.г Стефан ће почетком следећег месеца служити заједничку литургију са васељенским патријархом Вартоломејем у седишту Цариградске патријаршије у Истанбулу.

После 55 година раскола на данашњем свечаном догађају, Српска и Македонска црква су сада у канонском јединству.

Довољна и два дана аутономије

Ово је потврда ранијег писања македонских медија о тајном договору СПЦ и македонских расколника чији је крајњи циљ додела томоса о аутокефалности, а лажно јединство кроз тобожње враћање МПЦ-ОА у окриље мајке Српске православне цркве је само неопходна процедурална фаза, која би додели аутокефалности расколницима дала привид легалности.

Медији су, наиме, позивајући се на високе црквене изворе, писали да постоји велика вероватноћа да су се МПЦ-ОА и СПЦ већ тајно договориле о давању аутокефалности, али процедура каже да се за постизање аутокефалности прво мора проћи аутономија. Довољна су само два дана, не мора да траје месецима или годинама.

Тзв. историјска одлука Српске православне цркве (СПЦ) да врати Македонску православну цркву (МПЦ-ОА) у литургијско јединство и извуче је из дугогодишњег раскола није коначна одлука, него само најава да ће се нешто крупно догодити током наредних дана док се одржава Сабор СПЦ у Београду.

Ово тврде виши црквени извори за Плусинфо, објашњавајући да је одлука о признавању општепризнатог аутономног статуса МПЦ-ОА датог 1959. године резултат суботње замолнице коју је Синод МПЦ-ОА упутио СПЦ.

Саговорници поменутог портала истичу да жестоке критике дела македонске јавности, који неоправдано мисли да је потез СПЦ у ствари „тројански коњ” и назадовање МПЦ-ОА, нису оправдане, нити добронамерне јер је, како објашњавају, бити аутономна црква најмање два дана обавезан део процедуре за добијање аутокефалног статуса.

– МПЦ-ОА је у суботу упутила писмо Сабору СПЦ, које је јуче прочитано пред целим Сабором, а којим моли да буде враћена у стање до 1959. године. На Сабору смо прихватили захтев да их вратимо у литургијско и канонско јединство као до 1959. године и од сада ће се решавати административна питања – рекао је један од архијереја СПЦ.

Легализација бесправне градње

Упућени у збивања протумачили су тако да је ћутање епископа МПЦ-ОА после одлуке СПЦ само резултат онога што тек долази.

– Чим постоји писани акт, односно писмо са захтевом МПЦ-ОА упућено СПЦ, и чим се донесе прва одлука о иступању из раскола првог дана Сабора СПЦ, онда треба очекивати доношење других много важнијих одлука наредних дана, колико траје Сабор. Постоји велика вероватноћа да су се МПЦ-ОА и СПЦ већ тајно договориле о давању аутокефалности, али процедура каже да се за постизање аутокефалности прво мора проћи аутономија. Довољна су само два дана, не мора да траје месецима или годинама. Ово није легализација бесправне градње, него враћање Православне цркве јединству. Зато мора постојати ред и правила се морају поштовати. Али, чим СПЦ донесе овако важну одлуку рано ујутру првог дана Сабора, онда треба очекивати друге одлуке. Зато је ћутање МПЦ-ОА добар знак. Македонске владике чекају да се реализују договорени други и трећи корак, да би потом могли да дају званично саопштење. Да је одлука СПЦ била коначан исход, онда би Синод МПЦ-ОА одмах изнео званичан став и бранио би коначан исход. Зато, сачекајмо, јер смо очигледно на самом почетку, а не на крају – објашњавали су саговорници македонских медија претходних дана.

Злонамерна критика

Што се тиче преговора са Васељенском патријаршијом, важно је још једном истаћи реченицу из недавног саопштења Цариграда, коју су многи македонски медији, намерно или случајно, прескочили и нису пренели, а која је суштинска и која гласи: „Враћамо вас у канонско јединство, али остављамо да проблем решите са СПЦ“.

– То значи да МПЦ-ОА нема другог избора, односно већ је донета одлука са Цариградом да решење треба тражити у Београду. Стога све жестоке критике новинара, црквених аналитичара и стручњака падају у воду. Све те реакције су злонамерне и такав став није у интересу македонског народа и очигледно се такви напади дешавају под нечијим спољним диктатом. Прво, не постоји друго решење. Цариград нам је јасно рекао да је решење у СПЦ. Друго, Цариград каже да црква из Скопља не сме да делује ван Македоније и да се та црква не сме звати именом које користи реч „Македонија“. Нека критичари објасне народу како је добро имати цркву, а не користити реч „Македонија“, кажу саговорници.

– Такође, у истој одлуци Цариграда наводи се да ће Македонска црква моћи да делује само у границама Македоније. То значи да ће МПЦ-ОА изгубити дијаспору. С друге стране, у јучерашњем саопштењу СПЦ јасно се може прочитати да СПЦ неће постављати услове за МПЦ-ОА по питању назива и односа према дијаспори – тврде неименовани извори.

Москва нема ништа против

Подсетимо, после саопштавање одлуке Сабора СПЦ, потпредседник Одељења за иностране послове Московске Патријаршије протојереј Николај Балашов саопштио је да Руска православна црква (РПЦ) поздравља одлуку Српске цркве да обнови канонско општење са Македонском православном црквом – Охридска архиепископија, додајући да она „превазилази полувековни црквени раскол“.

Плусинфо / Хронограф

Постави одговор

Унесите свој коментар
Упишите своје име

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.